Het is handig om die tijdig te bekijken voor eventuele wijzigingen.
- Algemene info van de schoolwebsite
- De schoolkalender
- Het schoolreglement
- De schoolmenu
- Informatie over de opvang
Alle kinderen verzamelen buiten op een stip in de rij, om zo naar binnen te gaan met juf.
Daarna gaan we binnen in de klas en worden de kinderen individueel onthaald. Ze kunnen heel even rustig spelen in de klas. Na een 15-tal minuten gaan we samen in de kring zitten en begint het klassikaal onthaal.
Tijdens het onthaal brengen we de kalenders in orde.
Weekkalender Welke dag zijn we vandaag?
Dit zijn de kleuren van de weekkalender volgens de groeilijnen in onze school.
Maandag: geel
Dinsdag: rood
Woensdag: blauw (halve dag)
Donderdag: groen
Vrijdag: oranje
Zaterdag: wit
Zondag: wit
Dag lijn Wat zullen we vandaag in de klas doen?
Weerkalender Welk weer is het buiten?
09.00u Klassikale activiteit
Na het onthaal gaan we verder met een klassikale activiteit.
Elke dag is er een godsdienstmoment. We maken het even stil in de kring en juf steekt een kaarsje aan.
Daarna volgt er een talige, wiskundige of muzikale activiteit. Bijvoorbeeld: een versje, verhaal, een waarneming. Muziekinstrumenten bespelen, tellen tot … Kijken naar tik tak en nog zoveel meer.
Dit gebeurt altijd in het thema van de week.
9.20u Hoekenwerk
Daarna gaan we in de hoeken spelen, werken.
Er is altijd één begeleide hoofdactiviteit.
De nevenactiviteiten bestaan uit een aanbod van de verschillende hoeken in de klas. Naargelang het thema worden deze aangepast en uitgebreid zodat het spel in de hoeken uitdagend en creatief mag zijn voor elk kind.
10.00u Koek- en drankmoment
De kleuters krijgen hun stuk fruit (of koek) om op te eten. Daarna kunnen ze hun fles nemen om een slok (of meer) te drinken. WOENSDAG = FRUITDAG
Tijdens deze activiteit ontwikkelen de kleuters zin voor hygiëne, netheid, zelfstandigheid,...
Tussendoor kunnen de kinderen een toiletbezoek plannen, want in de klas is een toilet aanwezig.
10.10u SPEELTIJD
10.25u Hoekenwerk
Na de speeltijd gaan we verder in de hoeken werken.
Wanneer de kleuters het opruimlied horen, weten ze dat het tijd is om op te ruimen. De kleuters stoppen met spelen, iedereen ruimt op.
Kiesbord:
11.20u Klassikale activiteit
De voormiddag wordt afgerond met een korte, klassikale activiteit. Een activiteit die de kleuters de kans geeft om tot rust te komen na het drukke spel in de hoeken.
11.35u MIDDAGPAUZE
13.15u Onthaal
's Middags komen de kleuters na de bel in hun rij staan op de witte stip. Dan gaan we naar de klas en volgt het middagonthaal.
13.25u Vrij spel in de hoeken
De hoeken worden geopend.
Net voor de speeltijd eten we een stuk fruit of een koek om daarna 15 minuten buiten te gaan spelen op de speelplaats.
15.05u SPEELTIJD
15.20u Verder spelen
Opruimen van alle hoeken in de klas na het zingen van het opruimlied. Daarna volgt een yoga, dans of ritmiek moment om de dag muzikaal af te sluiten.
15.50u Naar huis
Tijd om naar huis te gaan, maar eerst: jas en hesje aan, boekentas dicht. Tot morgen.
16.00u EINDE DAG
Iedere dag 2 tussendoortjes.
De kinderen eten graag ’s morgens een stuk fruit (of koek) en in de namiddag een koek of fruit. Op woensdag en vrijdag is 1 tussendoortje genoeg.
|
Jouw kind mag op maandag een fles water (met naam er op) meebrengen. We vullen deze bij in de klas en op vrijdag gaat dit terug mee naar huis. |
Deze kledij blijft aan de kapstok hangen voor het geval jouw kind een ongelukje heeft. We zitten in een eerste kleuterklas en gebruiken geen luiers of luierbroekjes meer. | Naamtekenen
|
Bewegingsopvoeding
Deze gaan door op maandag en donderdag.
|
Als we naar de tuin gaan op dinsdagnamiddag, weet dan dat je kind ‘vuil’ kan zijn en misschien speelkledij aantrekt op die dag. |
Vroeger op school? Dan mag de kleuter op de speelplaats spelen. Vanaf 8u is er toezicht. Indien je je kind voor 8u brengt, dan is dit in de opvang.
| Altijd welkom!
Kleef een briefje op het fruit/koek voor kleine mededelingen (b.v. vandaag uitzonderlijk thuis eten).
Wil je ook eens zien waarmee we bezig zijn in de klas? Neem dan zeker een kijkje op onze klasblog:
|